1.-2.september 2022

I september har ekspertgruppen avholdt sitt femte møte, som også var det første etter overlevering av delrapporten. Dette møtet handlet i hovedsak om å rette fokus mot gjenstående oppgaver i mandatet, og diskutere prioriteringer, rammer og prinsipper for sluttrapporten som skal leveres juni 2023. Strategier for god involvering og forankring i arbeidet ble også drøftet, i tillegg til pedagogiske og didaktiske muligheter for bruk av læringsanalyse i høyere utdanning.

Ekspertgruppens delrapport skisserte opp fire store dilemmaer ved bruk av læringsanalyse, og gruppen drøftet på møtet hvordan disse spørsmålene kan håndteres i det videre arbeidet og føre fram mot relevante og treffsikre anbefalinger for utdanningssektoren. Gruppen er opptatt av å motta innspill fra dem som berøres av læringsanalyse, så et sentralt tema på møtet var å legge til rette for det. Arbeidet med delrapporten er bygget på viktige bidrag fra berørte parter, og gruppen vil derfor bygge videre på denne dialogen.

Øystein Lund og Kine Maridatter fra Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result), ved UiT Norges arktiske universitet holdt et innlegg om hvordan læringsanalyse kan bidra til læringsfremmende pedagogisk praksis, og styrke studentmedvirkning og selvregulert læring. Results innlegg belyste hvordan læringsanalyse kan inngå i læringsdesign i høyere utdanning, og diskuterte aspekter ved dette med ekspertgruppen.

 

4.-5. april 2022

Det fjerde møtet besto av en grundig drøfting av sentrale dilemmaer ved bruk av digital læringsanalyse, som vil bli en viktig del av innholdet i ekspertgruppens første delrapport. Adaptiv vurdering og avgrensning mot læringsanalyse var også et viktig tema for dette møtet, sammen med en presentasjon av et FoU-prosjekt om læringsanalyse i ved nettutdanninger i elektrofag på et utvalg fagskoler. I tillegg ble utgangspunktet for juridiske problemstillinger for læringsanalyse presentert.

Møtet bygde i hovedsak på tidligere diskusjoner om pedagogiske og etiske problemstillinger, og ekspertgruppen gikk i dette møtet enda dypere inn i substansen ved hvert enkelt dilemma. Ekspertgruppen vurderer det som viktig å peke på avveininger og konsekvenser ved bruk av læringsanalyse i grunnopplæringen, høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning, vektlegger derfor noen overordnede dilemmaer som er relevante for flere nivåer og aktører i utdanningen.

Vidar Luth-Hanssen og Hans Gunnar Hansen ved Nordland fagskole presenterte utviklingsprosjektet «Modell og verktøy for digital læringsanalyse ved nettutdanninger i elektrofag på fagskoler». En av målsetningene i dette prosjektet er en modell med digitale verktøy for læringsanalyse som bidrar til økt motivasjon og læringsutbytte for fagskolestudenter, kvalitetsutvikling av læringsprosessene og utdanninger, utvikling av lærerrollen og styringsdata for ledere. Presentasjonen ga ekspertgruppen et nyttig innblikk i noen av fagskolenes perspektiv på læringsanalyse.

 

Februar og mars 2022

Ekspertgruppen har gjennomført innledende innspillsmøter med følgende deltakere:

EdTech-leverandører, forhandlere og bransjeorganisasjoner: BS Undervisning, Cappelen Damm, Cyberbook, Conexus, Disputas, Fagbokforlaget V&B, Gyldendal, Hypatia, Kikora, Learnlab og IKT-Norge

Jurister: Jon Christian Fløysvik Nordrum, Mona Naomi Lintvedt, Sebastian Schwemer, Emily Weitzenboeck og Malgorzata Cyndecka

Kommuner/fylkeskommuner: Asker, Lillestrøm, Lørenskog, Oslo, Surnadal (IKT-Orkidé-samarbeidet), Voss, Møre og Romsdal, Vestfold og Telemark, Vestland og Kommunenes sentralforbund (KS)

Organisasjoner: Utdanningsforbundet, Norsk lektorlag, Skolelederforbundet, Norsk studentorganisasjon og Organisasjon for norske fagskolestudenter

Universiteter: Norges miljø- og biotekniske universitet (NMBU), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Universitetet i Oslo, Universitetet i Stavanger og Universitetet i Tromsø

 

3.-4. mars 2022

I det tredje møtet drøftet ekspertgruppen i hovedsak ulike dilemmaer ved bruk av digital læringsanalyse. Digital etikk sto også på agendaen, sammen med en presentasjon av et FoU-prosjekt om læringsanalyse i grunnskolen.

Gjennom drøftinger og innspill gruppen har mottatt fra ulike aktører tegner det seg opp noen dilemmaer omkring læringsanalyse som gruppen ønsker å rette oppmerksomhet mot. Det er dilemmaer som har både pedagogiske, teknologiske, etiske og juridiske aspekter og som belyser både muligheter og utfordringer som ligger i bruk av læringsanalyse. Leonora Onarheim Bergsjø, forsker ved Høgskolen i Østfold holdt innlegg for ekspertgruppen om digital etikk og deltok i diskusjoner med gruppen omkring etiske aspekter og dilemmaer ved bruk av læringsanalyse.

Lene Karin Wiberg fra Kommunenes Sentralforbund og Brian Jørgensen fra Utdanningsetaten i Oslo holdt innlegg om AVT-prosjektet om læringsanalyse i skolen. Prosjektet skal utforske muligheter og utfordringer ved å benytte læringsanalyse og kunstig intelligens for å analysere elevers aktivitetsdata fra ulike digitale læremidler. Videreføringen AVT2 har inngått som et av Datatilsynets sandkasseprosjekt, med personvern som hovedtema. Erfaringene fra dette prosjektet ga et godt innblikk i læringsanalyse i praksis, og ga nyttige innspill til ekspertgruppens videre drøftinger.

 

24.-25. januar 2022

I ekspertgruppens andre møte var hovedtemaene personvern og bruk av læringsanalyse i skolen og høyere utdanning.

Personvernkommisjonen presenterte deler av sitt mandat som berører barn og unge, og drøftet sammen med ekspertgruppen avgrensninger, tangeringspunkter og hvordan vi kan dra nytte av hverandres arbeid. Ekspertgruppen gikk videre inn i ulike personvernproblemstillinger som er aktuelle for læringsanalyse, reflekterte omkring personvernpraksis i sektorene og hvordan personvernhensyn balanseres mot etiske og pedagogiske hensyn.

Møtets andre dag var viet pedagogisk bruk av læringsanalyse i skole og høyere utdanning. De to forskerne Cathrine Tømte fra Universitetet i Agder og Crina Damsa fra Universitetet i Oslo holdt innlegg og deltok i diskusjoner med gruppen. Ekspertgruppen ble forelagt eksempler på bruk av verktøy for læringsanalyse fra skolehverdagen og fra samarbeidslæring i høyere utdanning. Innleggene ga et godt utgangspunkt for diskusjoner om muligheter, utfordringer og dilemmaer ved bruk av læringsanalyse, og hvordan læringsanalyse kan påvirke læring, lærerrollen og pedagogisk praksis.

 

  1. desember 2021

Tema på ekspertgruppens første møte var tolkning av mandat, overordnet diskusjon om saksfeltet digital læringsanalyse, strukturering av gruppens arbeid og en første drøfting av involvering og behov for innspill.

Ekspertgruppen reflekterte rundt egen oppfatning av muligheter og utfordringer ved bruk av læringsanalyse, og omkring dagens praksis.