Påmelding
Vennligst gi tilbakemelding på deltakelse i møtet, og eventuelt ønske om taletid til laringsanalyse@kd.dep.no innen 31.01.2023. Lenke til arrangementet legges ut på nettsiden laringsanalyse.no, og sendes til registrerte deltakere.
Ekspertgruppen ønsker til dette møtet å få innspill til følgende problemstillinger:
- Hva slags læringsanalyse har vi behov for i høyere utdanning og fagskoler?
- Kan læringsanalyse bidra til tettere oppfølging av studentene?
- Kan læringsanalyse bidra til bedre utvikling av studietilbudene?
- Hva står i veien for god bruk av læringsanalyse i høyere utdanning og i fagskoler?
Program
9.00-9.15: Åpning og innledning
Ekspertgruppens leder Marte Blikstad-Balas
9.15-9.45: Hvordan brukes læringsanalyse i norsk UH-sektor?
Foreløpige funn fra kartlegging, ved Rambøll
9.45-10.00: Pause
10.00-10.10: Analyse av studentdata for å forbedre bruk av video for læring på BI
Handelshøyskolen BI
10.10-10.20: Hvordan bør studentene være involvert i bruk av studentdata?
Norsk studentorganisasjon
10.20-10.30: Hvordan involvere studenter i fagskolene i bruk av læringsanalyse?
Organisasjon for norske fagskolestudenter
10.30-10.40: Hvordan er sektoren forberedt på læringsanalyse?
Stine Grønvold, leder i UHR-Utdanning og prorektor utdanning ved HINN
10.45-11.00: Pause
11.00-12.00: Innspill fra deltakere i møtet
Ekspertgruppen for digital læringsanalyse startet sitt arbeid 1. desember 2021, og leverte i juni 2022 sin første delrapport. Denne rapporten redegjør for hva læringsanalyse er, og hvilke implikasjoner det kan ha for norsk utdanning i dag og i nær framtid. For å belyse disse spørsmålene har ekspertgruppen løftet fram fire dilemmaer, som synliggjør hvor det er behov for mer kunnskap, bevissthet og refleksjon.
De fire dilemmaene tar for seg:
- lærernes og undervisernes behov for informasjon om elever og studenter for å understøtte læring balansert opp mot vern av informasjon om elever og studenter
- hvordan læringsanalyse påvirker balansegangen mellom læring i samspill og læring som individualisert prosess
- balansen mellom sentralisert støtte og autonomi i bruk av læringsanalyse
- spennet mellom kravene læringsanalyse stiller til lærernes og undervisernes kompetanse og den reelle kompetansen i utdanningssektoren
Les rapporten her: Læringsanalyse – noen sentrale dilemmaer – regjeringen.no