Blikstad-Balas ga en kort presentasjon av arbeidet frem til ferdig rapport, og takket på ekspertgruppens vegne for anledningen til å få fordype seg i et nytt, tverrfaglig og utfordrende saksområde med implikasjoner for norske elevers og studenters læring. Hun rettet også en stor takk til alle som har bidratt med innspill, både i en rekke innspillsmøter, slik som elev- og studentorganisasjoner, lærerorganisasjoner, kommunesektoren, universiteter og høyskoler, jurister og læremiddelbransjen, og ved å sende inn egne innspill som er publisert på ekspertgruppens nettsted. Blikstad-Balas understreket at selv om arbeidet med læringsanalyse omfatter mange kunnskapsområder, slik som personvern, algoritmer, kunstig intelligens, etikk, m.fl., er læringsanalyse først og fremst et pedagogisk anliggende – formålet med læringsanalyse er å fremme læring! Rapporten drøfter derfor fire dilemmaer knyttet til bruk av læringsanalyse for å fremme læring i norsk utdanning. Dilemmaene peker frem mot videre drøftinger og anbefalinger i andre delrapport våren 2023. Etter at kunnskapsministeren takket for rapporten og for ekspertgruppens arbeid presenterte fire interessentorganisasjoner sitt syn på første delrapport: Kommunenes sentralforbund, Utdanningsforbundet, Norsk studentorganisasjon og Foreldreutvalget for grunnopplæringen. Presentasjonene viste at organisasjonene kjenner igjen sine innspill i rapporten, og ga samtidig nyttige pekepinner for tematikk i ekspertgruppens andre delrapport. Se også Kunnskapsdepartementets nyhet om Ny rapport om digital læringsanalyse.
Overlevering av ekspertgruppens første delrapport til kunnskapsminister Tonje Brenna
1. juni overleverte leder for ekspertgruppen for digital læringsanalyse professor Marte Blikstad-Balas gruppens første delrapport Læringsanalyse – noen sentrale dilemmaer til kunnskapsminister Tonje Brenna. (skrevet av Jon Lanestedt, sekretariatet)